دکتر شهیدی‌تبار- سفر علمی به پراگ کشور جمهوری چک

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | 

 گزارش سفر علمی به پراگ کشور جمهوری چک
دکتر شهیدی‌تبار

 
پراگ در بین زبان شناسان و اُدبا با مکتب زبان شناسی اش شناخته شده است. در این مکتب زبان شناسان و عالمانی چون نیکولای تروبتسکوی، رومن یاکوبسن، ویلم ماتسیوس، آندره مارتینه و لوسی‌ین تنی‌یر حضور داشتند.
در مورد مکتب زبان‌شناسی پراگ  
این مکتب یکی از مکاتب زبان‌شناسی در قرن بیستم بود. پایه‌گذار اصلی این مکتب، ویلم ماتسیوس است. فعالیت‌های این مکتب به طور غیررسمی در سال ۱۹۱۹ آغاز شد و در سال ۱۹۲۸ در همایشی در لاهه هلند، رسماً از سوی پایه‌گذاران معرفی گردید. این حلقه تا سال ۱۹۳۹ فعال بود. پس از آن، اعضای مکتب، فعالیت‌های خود را به صورت انفرادی در نقاط مختلف جهان ادامه دادند. نخستین ریشه‌های مکتب پراگ به آنتون مارتی بازمی‌گردد. مارتی استاد فلسفه در دانشگاه پراگ بود و در زمره پیروان فرانتس برنتانو جای داشت. مارتی زبان‌شناس نبود، اما به عنوان فیلسوف در بحث نهاد و گزاره که در آستانه قرن بیستم دنبال می‌شد، شرکت می‌کرد. مارتی هرگز عملاً دست به تحلیل زبان‌شناختی نزد. تمام آنچه ارائه کرد، استدلال عام فلسفی بود و بحث و جدل فراوانی با نویسندگان معاصرش به ویژه ویلهلم وونت، هیمان اشتاینتال، هرمان پاول، ادموند هوسرل و آلکسیوس ماینونگ داشت. سبکش در نگارش فشرده و موجز بود و این از جذابیت نوشته‌هایش می‌کاست. آرای مارتی درباره «صورت درونی» در مقام وجه کلام‌بنیاد ارائه معانی را ویلم ماتسیوس برگرفت و آن را بسط و گسترش داد. مهم¬ترین اعضای این مکتب پراگ به این قرار بودند: نیکولای تروبتسکوی، رومن یاکوبسن، ویلم ماتسیوس، آندره مارتینه و لوسی‌ین تنی‌یر. 
سامراسکول زبان ¬شناسی 2017 در دانشگاه چارلز
امروزه دانشگاه های معتبر جهان، در رشته های مختلف، نشست های سالیانه برگزار می کنند. یکی از این نوع نشست ها، سامراسکول هایی است که در دانشگاه ها دایر می شود. دانشگاه چارلز کشور جمهوری چک هر ساله اقدام به برگزاری یکی از مهم ترین نشست های تخصصی در حیطه زبان شناسی می کند. این دانشگاه با داشتن زمینه علمی و تاریخی مناسب (با توجه شروع مکتب زبان شناسی در پراگ) هر ساله با دعوت از اساتید و صاحب نظران در حیطه هی مختلف زبان شناسی به بررسی تازه ترین یافته های محققان می پردازد. اولین دوره سامراسکول پراگ مربوط به چندین سال پیش است که به چندین زبان برگزار می شد که از سال 2014 این دوره ها فقط به زبان انگلیسی برگزار می شود.
سامر اسکول امسال ضمن تداوم تحقیقات سال های گذشته با اهدافی از این قبیل تشکیل شد (به نقل از سایت خبررسانی دانشگاه چارلز و سامراسکول): 
- فراهم سازی فرصتی مناسب برای محققان، اساتید و دانشجویان جوان برای حضور در محفلی علمی،  اولا برای ارائه دیدگاه ها و دست آورده های جدید خود و ثانیا تبادل نظر و گفتگو در مورد آنها.
- موضوعات تخصصی امسال اکثرا  بر محور زبان آموزی است: موضوعاتی از قبیل فراگیری زبان اول، فراگیری زبان دوم، فراگیری زبان خارجی، روان شناسی زبان، رده شناسی زبان، تماس زبانی، زبان شناسی پیکره ای، عصب شناسی زبان، آواشناسی و ... .
- دوره تخصصی امسال تاثیر اجتماعی مهمی دارد. از این جهت که نشست های تخصصی ما، تنها محفلی برای مباحث علمی و تبادل نظرهای تخصصی نسیت بلکه مبدا شروع تحقیقات علمی آتی برای شرکت کنده گان نیز می باشد.
مکان: 
دوره تخصصی امسال در شهر لیتومیشل جمهوری چک برگزار شد. این دوره به مدت 8 روز از تاریخ 20 تا 26 اگوست سال 2017 در دو بخش سخنرانی های تخصصی و کارگاه ها در دو موعد صبح و بعد از ظهر برگزار گردید.
این دوره سامر اسکول (2017)، دوره تخصصی زبان شناسی دانشگاه پراگ، طبق برنامه اعلامی دانشگاه چارلز پراگ، با حضور سخنرانان و حضار برگزار شد. اساتیدی از دانشگاه های ادینبرا، نیوکاسل، گاسگو، شفیلد، لیورپول و ... در این دوره حضور داشتند و در حیطه هایی از جمله زبان شناسی ، روان شناسی زبان، آموزش زبان دوم، آموزش زبان خارجی، معنی شناسی و ... به سخنرانی پرداختند. 
سخنرانی بنده نیز طبق برنامه انجام پذیرفت. بنده دو سخنرانی به شکل پوستر داشتم که یکی از آنها به بحث زبان آموزی و چندزبانگی پرداخته و دیگری در مورد تحلیل زبان شناختی اشعارِ شاعری به نام حسن اوغلو (از شعرای اهلِ اسفراینِ خراسان مروبوط به قرن 13 میلادی) بود. 
در میان اساتیدی که با آنها آشنا شدم، شاید بیشتر با جوردن زلاتو  کَپ و گفتگو داشتم که تا کنون نیز ادامه داشته است. او استاد دانشگاه لوند  سوئد است و در حیطه زبان¬شناسی شناختی، زبان آموزی  و نشانه شناسی، فرد شناخته شده و معتبری در اروپا به شمار می ورد. موضوع سخنرانی¬های او در مورد معنی شناسی شناختی و خصوصا و معنی شناسی حرکت  بود. او از پیشتازان نشانه شناسی شناختی  بوده و اولین فردی است که به این موضوع با این رویکر نوین پرداخته است. 
برنامه های دوره (سامراسکول زبان شناسی پراگ سال 2017 ) به شرح ذیل بود: (کارگاه ها و سخنرانان):
Workshops
A) Natalia Levshina: How to see the meaning: Exploration and visualization of semantics with R
B1) Filip Děchtěrenko: Psychopy: How to build psycholinguistic experiments?
B2) Petar Milin: Pimping-up linguistics: Approaching language with behavioural experimentation and computational modelling
Lecturers
Colin Bannard (University of Liverpool, UK)
Denisa Bordag (University of Leipzig, Germany)
Harald Clahsen (University of Potsdam, Germany)
Filip Děchtěrenko (Charles University, Prague, Czech Republic)
Natalia Levshina (University of Leipzig, Germany)
Magdalena Łuniewska (University of Warsaw, Poland)
Danielle Matthews (University of Sheffield, UK)
Petar Milin (University of Sheffield, UK)
Andriy Myachykov (Northumbria University, UK)
Michael Ramscar (University Tübingen, Germany)
Rachel Smith (University of Glasgow, UK)
Shravan Vasishth (University of Potsdam, Germany)
Jordan Zlatev (Lund University, Sweden)
در انتهای دوره، با رئیس دوره که استاد جوانی از دانشگاه چارلز بود به تبادل نظر پراختیم. وی برای سال 2018 نیز رسما برای حضور از ما دعوت کرده و خواستار حضور پررنگ تر ایرانیان در این نشست ها شد. همچنین پروفسور زلاتو قول دادند در صورت دعوت ما از ایشان، برای تبادل نظر در حیطه زبان شناسی، خصوصا معناشناسی در دانشگاه امام صادق علیه السلام حضور به هم رساند.
به امید سرافرازی هر چه بیشتر دانشگاه امام صادق علیه اسلام در مجامع بین المللی
مصطفی شهیدی تبار
عضو هیات علمی بخش زبان های خارجی دانشگاه امام صادق علیه السلام

دفعات مشاهده: 45 بار | دفعات چاپ: 6 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

دکتر حسن کیایی-شرکت درکنفرانس بین المللی بانکداری و مالیه اسلامی-عمان

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۷/۹ | 
گزارش شرکت در هشتمین کنفرانس بین المللی بانکداری و مالیه اسلامی: مدیریت ریسک، قانون گذاری و نظارت
8th International Conference on Islamic Banking and Finance: Risk Management, Regulation, and Supervision
20 to 21 December, 2017
معرفی کشور عمان
سلطان‌نشین عُمان (به عربی: سلطنه عمان) کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیره عربستان است. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می‌شود. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه است. عمان همچنین دارای مرز دریایی با ایران است. همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس منبع اصلی درآمد کشور، نفت است. هر چند نسبت به همسایگان، این کشور تولیدکننده متوسطی است. کشاورزی و ماهی‌گیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. منبع  دیگری که اخیرا مورد توجه بیشتری قرار گرفته گردشگری است. این کشور در حدود 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد، 300 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و واحد پولی آن ریال عمان است که هر ریال عمان در حال حاضر برابر 11 هزار تومان می‌باشد.
در کشور عمان، اسلام دین رسمی و اباضیه، مذهب رسمی است. اکثریت قریب به اتفاق جمعیت عمان، مسلمان هستند و پیروان سایر ادیان از جمله مسیحیت و هندو اقلیتی کوچک هستند. پیروان فرقه اباضیه اکثریت جامعه عمان را تشکیل می‌دهند و در سراسر مناطق عمان زندگی می‌کنند و هدایت امور مذهبی جامعه و مساجد را برعهده دارند. ظاهراً گرایش مردم عمان به مذهب اباضیه از اوایل تشکیل این فرقه و گسترش آن آغاز شده است. از آغاز حرکت و جنگ‌های خوارج در زمان امویان، بعضی از روسای فرقه اباضیه به عمان آمدند و به نشر عقاید خود پرداختند و یاران بسیاری گرد آوردند. اهل سنت از دیگر گروه‌های دینی در عمان هستند که در مناطق جنوبی، شهرهای صور و لوی ساکن هستند و بیشتر مذهب حنبلی دارند. شیعیان به عنوان سومین گروه مذهبی عمان، در حدود 5 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که بیشتر در امتداد سواحل منطقه باطنه و پایتخت عمان یعنی شهر مسقط زندگی می‌کنند و از جایگاه خوبی نزد دولت و مردم برخوردارند. 
معرفی کنفرانس و مقالات ارائه شده
هشتمین کنفرانس بین المللی بانکداری و مالیه اسلامی: مدیریت ریسک، قانون گذاری و نظارت در 20 و 21 دسامبر 2017 (29 و 30 آذرماه 1396) در شهر مسقط کشور عمان برگزار شد. این همایش به صورت مشترک توسط موسسه آموزش و تحقیقات اسلامی (IRTI) بانک توسعه اسلامی و دانشگاه سلطان قابوس برگزار شد. صبح روز اول ابتدا سخنرانان افتتاحیه به تبیین اهداف کنفرانس پرداختند که سخنرانان دکتر خمیس رییس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه سلطان قابوس، دکتر اشرف نماینده بانک توسعه اسلامی و دکتر کحلان رییس شورای فقهی بانک مرکزی عمان بودند. 
اولین نشست تخصصی کنفرانس ساعت 10:35 صبح با عناوین بانکداری اسلامی –ثبات مالی، برگزار شد که بنده در دو مقاله از سه مقاله ارائه شده در این نشست مشارکت داشتم. یکی از این مقالات با عنوان " Longitudinal Analysis of Islamic Banking Vulnerability: Using Generalized Estimating Equations " توسط بنده ارائه شد. در این مقاله ابتدا با استفاده از داده‌های عملکردی بانکداری اسلامی در کشورهای منتخب یک شاخص برای سنجش آسیب پذیری بانکداری اسلامی محاسبه و ارائه شده است و سپس با استفاده از مدل GEE عوامل موثر بر آسیب پذیری بانکداری اسلامی به شکل طولی طی دوره 2013-2016 مدل سازی شده‌است. مشارکت در دو مقاله و ارائه یک مقاله در مهمترین نشست کنفرانس که با توجه به زمان برگزاری بیشترین مخاطبان را در خود داشت یکی از دستاوردهای اصلی شرکت در کنفرانس محسوب می‌شود. مقالات ارائه شده به پیوست گزارش ارسال شده است. همچنین در نشست عصر روز اول بحث تخصصی بازار سرمایه با سه مقاله مطرح شد. در روز دوم نیز سه نشست تخصصی با عناوین مباحث جدید در بانکداری و مالی اسلامی، بانکداری اسلامی – مدیریت ریسک و حاکمیت و مقررات گذاری برگزار شد.
دیدارهای حاشیه کنفرانس
با توجه به اینکه مقاله اینجانب در اولین نشست تخصصی ارائه شد، از همان ابتدای کنفرانس مخاطبان با بنده، دانشگاه محل فعالیت و حوزه تخصصی اینجانب آشنا شدند و همین امر موجب شد دیدارهای خوبی در حاشیه کنفرانس شکل بگیرد که مهمترین آن‌ها در این بخش ذکر شده است.
دکتر داوود اشرف نماینده بانک توسعه اسلامی و IRTI: در دیدار اختصاصی اینجانب با دکتر اشرف ضمن معرفی ویژگی‌های دانشگاه امام صادق (ع) در حوزه تلفیق علوم انسانی با علوم اسلامی به ویژه در حوزه اقتصاد و بانکداری اسلامی تمایل دانشکده اقتصاد برای برگزاری برنامه‌های مشترک بین المللی اعلام شد. ایشان نیز ضمن تاکید بر نقش ایران در بانکداری اسلامی و اینکه مطالعه بانکداری اسلامی بدون ایران بی معنی است مشارکت بیشتر مراکز علمی ایرانی در برنامه‌های بین المللی در جهت معرفی این حوزه را خواستار شدند.
دکتر مغیث شوکت رییس گروه مالی اسلامی کالج مطالعات بانکداری و مالی (CBFS): این کالج که زیر مجموعه بانک مرکزی عمان فعالیت می کند رابطه خوبی با موسسه عالی آموزش بانکداری و پژوهشکده پولی و بانکی در ایران دارد. دکتر مغیث که چهار سال پیش برای یکی از همایش های حوزه بانکی به ایران سفر کرده بود ابراز علاقه زیادی به برگزاری برنامه‌های مشترک با دانشگاه امام صادق (ع) داشت و بنا شد روابط بنده با ایشان استمرار داشته باشد.
دکتر مجاهد حسین دبیر کنفرانس و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه سلطان قابوس: در دیدارهای متعدد صمیمانه‌ای که با ایشان داشتیم مشخص شد که ایشان از شیعیان هستند و برای زیارت امام رضا (ع) به ایران رفت و آمد دارند. بنابراین بنا شد در آینده نزدیک حتما در دانشگاه امام صادق (ع) حضور یابند و ارتباط آتی برای انتقال تجربیات به شکل مستمر برقرار باشد.
دکتر محمد اللواطی مدیر حوزه اعتباری بانک نزوی: بانک نزوی اولین بانک اسلامی عمان است که حامی اصلی برگزاری کنفرانس بود. دکتر محمد اللواطی که ایشان هم از شیعیان بودند ابراز علاقه کردند تا در سفر آتی به ایران در دانشگاه امام صادق (ع) حضور یابند و به بیان تجارب بپردازند.
لازم به ذکر است به دلیل نگاه بسیار مثبتی که نسبت به ایران در عمان وجود دارد در غالب دیدارهای برگزار شده با شرکت کنندگان در کنفرانس، پس از اینکه دانشگاه امام صادق (ع) و اهداف آن برای آن‌ها معرفی می‌شد ابراز علاقه زیادی برای برقراری ارتباط و تعریف همکاری‌های علمی با دانشگاه امام صادق (ع) وجود داشت. به ویژه صحبت به زبان عربی با آن‌ها در برقراری ارتباط صمیمی بسیار حائز اهمیت بود و برایشان خیلی جالب توجه بود که آموزش زبان عربی در دانشگاه امام صادق (ع) برای دانشجویان وجود دارد. 
در پایان لازم است از همه اساتید و مسئولان دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد و معاونت پژوهشی دانشگاه که امکان حضور بنده در این کنفرانس را فراهم کردند کمال تشکر و سپاس را داشته باشم.

دفعات مشاهده: 46 بار | دفعات چاپ: 6 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

شرکت در کنفرانس لبنان دکتر خانی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۷/۹ | 

 

 

کنفرانس بین المللی مرزها تحت عنوان :
The Question of Borders
Among the Resident, the Passer-by and the Intermediary
از سوی دانشگاه بلمند در روزهای 23 تا 25  نوامبر 2017 ( 1 -3 آذر 1396)  در لبنان برگزار گردید. دراین  کنفرانس در طول سه روز  و در قالب پانل های متعدد  قریب 37 مقاله از  سوی اندیشمندانی از سراسر جهان  از جمله اساتیدی از دانشگاههای فرانسه, آمریکا، آلمان؛ انگلستان؛ کانادا، مصر، مراکش، الجزایر، و خود لبنان ارایه گردید و  مقاله بنده در روز دوم در پانل هشتم برای کل شرکت کنندگان ارایه شد
مقاله بنده در این کنفرانس تحت عنوان "عبور از مرزهای واقعی در دنیای مجازیتاثیرات سیاسی شبکه های اجتماعی و جوامع مجازی بر مفهوم سنتی حاکمیت در مقیاس جهانی و با تاکید بر جهان اسلام" ارایه گردید. بحث اصلی من در این مقاله بر اساس این  پیش فرض بنیادی در روابط بین الملل استوار بود که کنترل مرزها و به تبع آن محدود کردن و تحت نظر قرار دادن هر گونه  آمد و شد و داد و ستد فیریکی و غیر فیزیکی از جمله جریانات فکری همواره یکی از دغدغه های اصلی دولت ها بوده است. در حقیقت مقاومتی که دولت ها در برابر عبور بیگانگان از مرزهایشان نشان می دهند تا حد زیادی به دلیل دغدغه ای است که دولتها از عابران از مرزها  و نیز ایده ها، نیت ها ، و عقایدی است که  آن عابران با خود حمل میکنند.
 
 با این همه ظهور شبکه های اجتماعی، به عنوان نسل جدیدی از ابزار ارتباطی در سطح جهان این معادله را به اشکال گوناگون تغییر داده است و مفهوم سنتی مرز و حاکمیت دولت ها را به چالش گرفته است. مقاله تلاشی بود برای ارزیابی نقش و تاثیر شبکه های اجتماعی بر مرزهای ملی در دو سطح جهانی و منطقه ای و با تاکید بر جهان اسلام و خاورمیانه. بحث اصلی مقاله حول این محور دور میزد که شبکه های اجتماعی ایجاد و توسعه ی جوامع مجازی را فراتر از مرزهای ملی ممکن و تسهیل کرده اند. مقاله همچنین بر این نکته تاکید میکرد که اعضای این جوامع مجازی در حقیقت و در عالم واقع مرزهای کشور ها را به راحتی و به طور مستمر و روزانه پشت سر گذارده و نقطه نظرات، دیدگاه ها و عقاید خود را با شهروندان کشورهای دیگر به اشتراک گذارده و این عقاید را علیرغم خواست دولتها به جوامع مقصد صادر می کنند. مقاله در پایان به بررسی راههای پرداخت  که ایجاد و گسترش شبکه های اجتماعی بوسیله آتها توانست هاند مرزهای و حاکمیت ملی کشورها را درنوردند. در پایان ارایه مقاله در بخش پرسش و پاسخ حاضران در کنفرانس به طرح  سوالات متعددی در خصوص نقطه نظرات ارایه شده داشتتند که به آنها پاسخ داده شد.
کنفرانس پس از سه روز کار  صبح و عصر  در حالی به کار خود پایان داد که هم برگزار کنندگان و هم شرکت کنندگان از نحوه برگزاری آن و طرح اید ها و نظریات متفاوت و نوآورانه در آن ابراز رضایت داشتند.
 
 


دفعات مشاهده: 45 بار | دفعات چاپ: 5 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

دکتر روح الامین سعیدی-استونی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۷/۱ | 




گزارش سفر علمی به تارتو استونی
روح‌الامین سعیدی
عضو هیأت علمی گروه روابط بین الملل
دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
 
کنفرانس سالانه انجمن اروپایی مطالعات دین (EASR) یکی از معتبرترین کنفرانس‌ها در این زمینه است که هر سال با حضور جمع کثیری از اساتید و صاحبنظران برجسته حوزه مطالعات دین از نقاط مختلف جهان به میزبانی یک کشور برگزار می‌شود و به مدت ۵ روز مهمترین تحولات جهانی دین مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و جدیدترین دستاوردهای مطالعات دین عرضه می‌گردد. هفدهمین دور این کنفرانس امسال از تاریخ ۲۵ تا ۲۹ ژوئن در شهر تارتو در کشور استونی و به میزبانی دانشگاه تارتو برگزار شد و اینجانب به پیشنهاد جناب آقای دکتر خانی (مدیر گروه روابط بین‌الملل) از طرف دانشگاه امام صادق (ع) برای ارائه مقاله و سخنرانی در آن حضور یافتم.
موضوع مقاله من «دین در روابط بین‌الملل؛ موضوع شناخت یا فاعل شناسا» بود که نسخه تفصیلی فارسی آن
در حال طی مراحل داوری در یکی از فصلنامه‌های علمی ـ پژوهشی داخلی است و فصل سوم کتاب اخیر بنده با عنوان جایگاه دین در دانش روابط بین‌الملل را تشکیل می‌دهد که توسط انتشارات تیسا در حال چاپ است. بنده در مقاله خود این تز را مطرح کردم که امروزه با توجه به نفوذ غیرقابل انکار دین در عرصه سیاست بین‌الملل و کنشگری فعالانه موجودیت‌های دینی، دیگر بحث در مورد این‌که آیا پرداختن به دین در دانش روابط بین‌الملل ضرورت دارد یا نه، دیگر بی‌مورد است زیرا ضرورت پرداختن کاملاً آشکار شده است. لذا بحث امروز دانشمندان این است که چگونه باید به دین در دانش روابط بین‌الملل پرداخت؟ آیا باید دین را به‌مثابه یک موضوع شناخت تلقی کرد که می‌توان از منظر تئوری‌های موجود و غربی روابط بین‌الملل آن را تحلیل کرد و تأثیراتش را بر سیاست بین‌الملل مورد بررسی قرار داد یا این‌که باید دین را یک فاعل شناسا دانست که خود مستقلاً می‌تواند منظر و جهان‌نگرشی برای فهم پدیده‌های سیاست بین‌الملل ازجمله رفتار و تصمیمات کنشگران دینی در اختیار ما قرار دهد؟
در پاسخ به این سؤال، فرضیه مقاله بنده این بود که فرض اول یعنی تلقی کردن دین به‌عنوان موضوع شناخت تئوری‌های موجود روابط بین‌الملل به دلیل ماهیت مادی‌گرا و انسان‌محورِ این تئوری‌ها امکان‌پذیر نیست زیرا این تئوری‌ها در فهم پدیده‌های روحانی و متافیزیکی نقص ماهوی دارند و قادر به تحلیل رفتار کنشگران دینی نیستند. لذا هیچ گریزی از تولید و تأسیس یک نظریه دینیِ روابط بین‌الملل با چارچوب‌های هستی‌شتاختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی مستقل نیست و ما باید دین را فاعل شناسایی بدانیم که باید در فهم و تفسیر رفتار و تصمیمات کنشگران دینی به ما کمک کند.
چکیده مقاله من در اختیار برگزارکنندگان همایش قرار گرفت و به لطف خدا پذیرفته شد و در برنامه همایش برای سخنرانی و ارائه زمانی به آن اختصاص داده شد و دعوتنامه‌ای برای من ارسال کردند. بنده در تاریخ ۲۳ ژوئن به شهر تالین،‌ پایتخت استونی سفر کردم و پس از اقامت یک‌روزه، در تاریخ ۲۴ ژوئن رهسپار شهر تارتو، محل برگزاری کنفرانس ـ که شهر علمی و دانشگاهی استونی محسوب می‌شود ـ گردیدم. پس از مراجعه به دانشگاه تارتو و اعلام حضور، ثبت‌نام کردم و کارت خود را به نام دانشگاه امام صادق (ع) تحویل گرفتم.
در بررسی‌ها متوجه شدم از کشور ایران علاوه بر بنده، آقای دکتر رسول اکبری از دانشگاه فردوسی مشهد نیز در همایش حضور دارد. کنفرانس از صبح روز ۲۵ ژوئن آغاز گردید. نکاتی که برای بنده به‌عنوان اولین تجربه حضور در یک همایش علمیِ خارج از کشور برجستگی داشت عبارتند از:
1. نظم و وقت‌شناسی بسیار عالی کنفرانس به‌گونه‌ای که علی‌رغم وجود پنل‌ها و سخنرانی‌های متعدد، همه‌چیز به صورت برنامه‌ریزی شده و دقیق از روزها پیش در سایت همایش در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته بود و همایش از همان ابتدا تا انتها دقیقاً مطابق با برنامه طراحی شده و برطبق ساعت‌های اعلام‌شده پیش رفت و هیچ‌گونه تأخیر، بی‌نظمی و جابجایی در برگزاری جلسات و سخنرانی‌ها مشاهده نشد.
2.  حجم شرکت‌کنندگان و تنوع فرهنگی آن‌ها بسیار قابل توجه بود تا جایی که حدود ۶۶۰ نفر از بیش از ۵۰ کشور جهان در کنفرانس حضور داشتند و همین مسئله موجب تنوع قابل توجه دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها شده بود.
3. رویکرد بسیار گشاده و منفتحی در کنفرانس وجود داشت. تکثر و تنوع فراوانی در تفسیر و برداشت از مقوله دین مشاهده می‌شد اما همه این برداشت‌های متکثر در فضایی آزاد و صمیمی و مبتنی بر تساهل و تکثرگرایی با یکدیگر گفتگو و مفاهمه داشتند.
4. علاوه بر انبوه پنل‌هایی که هر روز در دو نوبت صبح و عصر به صورت همزمان در بخش‌های مختلف دانشگاه برگزار می‌شد و افراد فراوانی به ارائه بحث در بازه‌های زمانی ۲۰ دقیقه‌ای می‌پرداختند، کنفرانس چند میهمان ویژه نیز داشت که اساتید برجسته و سرشناس و نام‌آشنا در عرصه مطاعات دین بودند که هرکدام در یک روز مشخص به ایراد سخنرانی‌های مفصل حدود ۹۰ دقیقه الی ۱۲۰ دقیقه در خصوص پژوهش‌های جدیدِ خود در مطالعات دین می‌پرداختند که بسیار آموزنده بود.
5. تأکید اساتید بر استفاده از «روش» خصوصاً روش‌های کمّی در مطالعات مقوله مانند دین که در ظاهر چه‌بسا کمی کردن آن به سهولت میسر نباشد برجستگی خاصی داشت به‌طوری که اکثر سخنرانان مدعاهای خود را بر نتایج نظرسنجی‌های علمی و در قالب آمار و نمودار و دیاگرام و اَشکال بصری مبتنی می‌کردند.
سخنرانی و ارائه این‌جانب در صبح روز ۲۸ ژوئن در پنل مطالعات گفتمانی دین برگزار شد. بنده در حدود ۱۵ دقیقه بحث خود را ارائه دادم که به لطف خدا مورد توجه قرار گرفت و پس از آن در جلسه پرسش و پاسخ، پاسخگوی دو سؤالی که مطرح شد بودم. یک سؤال در مورد این‌که آیا آن‌چه من در خصوص دین و لزوم نظریه دینی مطرح کردم، ناظر بر تعریف و برداشت اسلام از دین است یا یک تعریف کلی و جهانی؟ که طبعاً پاسخ من ناظر بر تعریف و برداشت اسلامی بود. سؤال دوم نیز ناظر بر چیستی دانش روابط بین‌الملل بود که به آن پاسخ دادم.
کنفرانس تا عصر ۲۹ ژوئن ادامه داشت اما بنده به دلیل محدود بودن تاریخ ویزا در صبح ۲۹ ژوئن تارتو را
به قصد شهر تالین ترک کرده و از طریق پرواز مسکو به میهن عزیز مراجعت نمودم. در مجموع سفر بسیار خوب و درس‌آموزی بود و امیدوارم فرصت‌های مشابهی نیز در آینده پیش آید.
 
    
 برای دریافت خلاصه چکیده فارسی مقاله ارائه شده اینجا کلیک کنید
 
 

دفعات مشاهده: 47 بار | دفعات چاپ: 6 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

دکتر خانی-روسیه

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۷/۱ | 


جناب آقای دکتر خانی به دعوت دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مسکو برای تدریس دوره فشرده

مباحث مربوط به حوزه روابط بین الملل- سیاست خارجی و مسایل منطقه ای به روسیه سفر کردند.

در این دوره که در روزهای 23 تا 26 بهمن ماه سال 1397 برگزار گردید- عنواین ذیل برا دانشجویان رشته [مطالعات پسا اتحاد جماهیر شوروی] تدریس گردید.

  1. فهم سیاست خارجی ایران در قبال قدرت‌های بزرگ
  2. منطقه گرایی و همگرایی منطقه‌ای در اوراسیا و خاورمیانه
  3. ایران و همسایگانش

جناب آقای دکتر خانی قبلا نیز در همین دانشگاه در کنفرانس انجمن علوم سیاسی روسیه ارائه مقاله و میز گرد داشته اند.


دفعات مشاهده: 47 بار | دفعات چاپ: 6 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر

تمام حقوق نزد دانشگاه امام صادق علیه السلام محفوظ است.